Webinarium jest stosunkowo nową formą contentu. Obecnie używana jest przerwanie przez duże firmy czy specjalistów branżowych, którzy chcą promować siebie właśnie poprzez darmowe szkolenia, czy przekazywanie wiedzy. Webinarium jednak zorganizować może każda osoba niezależnie w jakiej branży działa, jakie produkty oferuje i jak duży biznes prowadzi. Przyciąganie nowych klientów poprzez szkolenia i spotkania wirtualne to jedna z najciekawszych metod, która zyskuje na popularności. W ty mieście odpowiadamy na pytania, czym jest webinarium, jak je prowadzić i dlaczego warto promować się właśnie w taki sposób.
Czym jest webinarium?
Webinarium to transmisja na żywo która zastępować ma realne spotkanie. Jedna ze stron prowadzi seminarium — wykład, a widzowie biorą w nim udział właśnie przy pomocy streamingu. Webinarium może mieć różne formy. Może być to wykład, luźne spotkanie, relacja samego wykładu czy transmisja wzbogacona o case study itp. Często użytkownicy mogą brać czynny udział w webinarium, zadając np. pytania, czy prowadząc wręcz dialog, łącząc się z osobą wykładającą. W ten sposób prowadzone są liczne darmowe i płatne kursy, szkolenia, spotkania itp. Głównym celem webinarium jest niskokosztowe zorganizowania spotkania wirtualnego, które ciężko byłoby zorganizować w rzeczywistości. Spotkania takie możemy prowadzić np. na Facebooku, YouTube czy bezpośrednio poprzez oprogramowanie.
Czym jest Webinarium Marketing?
Webinarium marketing to strategia marketingowa, polegająca na wykorzystaniu webinaru i relacji na żywo do przyciągania odbiorców np. klientów. Strategia ta pojawiała się wraz ze wzrostem popularności webinariów i szybko dostrzeżono jej plusy. Choć obecnie nie jest szeroko popularna i wykorzystywana, warto jej się przyjrzeć i ocenić czy może nam pomóc. Wedle tej strategii, będziemy wyróżniać się w danej branży czy środowisku, regularnie przeprowadzając webinaria. Mogą mieć one różne formy czy prezentować różne treści. Głównym założeniem tej strategii jest zaciekawienie i przyciągnięcie odbiorcy do naszej marki właśnie oryginalną formą contentu.
Dlaczego warto?
Pierwszym powodem, dla którego warto stosować webinarium marketing, jest jego oryginalna forma. Obecnie mała liczba osób decyduje się tworzyć webinaria różnego rodzaju i w ten sposób przyciągać odbiorców czy klientów. Dzięki temu jest to nadal “egzotyczna” forma publikowania treści. Idąc dalej, użytkownicy chętnie oglądają takie webinaria lub spotkana na żywo. Wielu z nich tylko z tego powodu zainteresuje się naszą marką oraz będzie regularnie powracało np. podczas co piątkowych spotkań tematycznych. Webinarium marketing możemy stosować w różnego rodzaju projektach — od biznesowych takich jak prowadzenie sklepu internetowego po prowadzenie bloga czy serwisu internetowego. Webinaria mogą mieć też różną tematykę i formę. Dzięki temu dostosujemy relacje na żywo do swojej branży i np. przeprowadzimy spotkanie z fanami lub ciekawy wykład o pozycjonowaniu jako agencja.
Samo zorganizowanie webinarium nie jest trudne czy problematyczne. W najprostszej wersji wystarczy jedynie kamerka internetowa dobrej jakości, godzina wolnego czasu oraz osobne pomieszczenie. Z webinarium możemy zorganizować też event, jeśli przeprowadzimy transmisję na sali wykładowej z profesjonalną kamerą czy mikrofonami. Z pewnością jest to możliwość pokazania się z dobrej strony i budowania swojego profesjonalnego wizerunku. Jeśli będziemy przeprowadzać transmisje regularne, będziemy mogli liczyć też na regularnych odbiorców, oraz stale powiększające się ich grono.
Jak przeprowadzić webinarium
Webinarium od strony technicznej przeprowadzać możemy na kilka sposobów. Pierwszym z nich jest użycie kamerki w laptopie lub prostej kamerki internetowej. Wirtualne szkolenie możemy prowadzić w swoim domu lub miejscu, w którym nikt nam nie będzie przeszkadzał. Taka forma webinarium jest najprostsza i możemy stosować ją na początku prowadzenia projektu, jeśli nie chcemy przeznaczać na to zadanie środków. Jeśli posiadamy pewien budżet, możemy zakupić np. profesjonalną kamerę internetową, wynająć salę konferencyjną lub zakupić tablice, plansze i inne pomoce. Możemy skorzystać też z zaawansowanego oprogramowania, na którym będziemy mogli wyświetlać np. slajdy w trakcie webinarium. Najbardziej zaawansowana opcja jest pracą z green screenem i wirtualnym studiem. Dzięki temu możemy stworzyć profesjonalne studio, zaprosić gości czy prowadzić webinaria w zaawansowany sposób.
Popularnymi miejscami, gdzie możemy prowadzić takie relacje, są Facebook i YouTube. Dzięki tym miejscom i publicznym relacjom mamy szansę przyciągnąć wielu nowych odbiorców do naszego kanału czy sklepu. Webinarium możemy transmitować też na swojej stronie internetowej. Dobrym pomysłem będzie też nagrywanie webinarium i umieszczenie w sieci filmiku z niego. Wiele osób widząc takie nagranie i je oglądając, będzie czekało na następne spotkanie na żywo. Webinarium może też mieć formę niestandardową — np. relacji z podróży czy miejsca publicznego, o ile nie łamiemy regulaminu.
Rozpoczynając transmisje, warto też zastanowić się, czy umożliwić np. zadawanie pytań lub nawet łączenie się widzów i dyskutowanie z nami. Aby lepiej tworzyć swoje webinaria, możemy przeczytać poradniki oraz sprawdzić, jak i w jakiej formie odbywają się one w ogóle w sieci np. w naszej branży. Ważną częścią webinarium jest też reklama. Choć samo w sobie transmitowanie może przyciągnąć pewną ilość osób, warto wysłać zaproszenia do znajomych czy osób potencjalnie zainteresowanych takim wydarzeniem. Możemy też ogłaszać się na forach internetowych, w social mediach czy promować wydarzenie na swoim blogu lub kanale. Im bardziej medialne wydarzenie, tym lepiej dla naszej strategii marketingowej. W celu promocji webinarium możemy rozdawać np. darmowe e-booki itp. Dobrym pomysłem jest też przygotowanie planu i spisanie tematów, które chcemy omówić czy wszystkich pomocy. Przerywanie webinarium, nawet jeśli przebiega ono w niezobowiązującej formie, nie jest najlepszym pomysłem. Warto też pierwsze webinarium przeprowadzić na grupie znajomych osób i sprawdzić, czy przebiegło ono po naszej myśli i jakie elementy musimy poprawić.